Google analytics

lørdag 20. september 2014

Må man råkjøre for å miste førerkortet?

"Du Rune, må man virkelig råkjøre for å miste lappen? Syns jeg så at man mistet lappen først når man kjørte i 155 km når man kjørte på motorvei. Stemmer det?

Spørsmålet fikk jeg under Freidig 2 sin første kamp på Tungacup. Ikke så uvanlig spørsmål for øvrig. Hvor fort man må kjøre for å miste lappen opptar mange.

Jeg har tidligere skrevet om temaet - se blogginnlegg om førerkortbeslag. Tapsforskriften ble i 2014 endret, og det er nå innført nye grenser for de høyeste hastighetene.

Forutsatt at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt, vil førerkortet ryke ved hastighetene oppgitt nedenfor. Det er viktig å få med seg at det eksempelvis ved våt veibane, så kan førerkortet inndras på lavere hastigheter etter en mer skjønnsmessig vurdering. Se tapsforkriften for alle detaljer.

Fartsgrense 30 km/t
Fart 56 km/t
Fartsgrense 40 km/t
Fart 66 km/t
Fartsgrense 50 km/t
Fart 76 km/t
Fartsgrense 60 km/t
Fart 86 km/t
Fartsgrense 70 km/t
Fart 106 km/t
Fartsgrense 80 km/t
Fart 116 km/t
Fartsgrense 90 km/t motortrafikkvei
Fart 126 km/t
Fartsgrense 90 km/t motorveg
Fart 131 km/t
Fartsgrense 100 km/t motorveg
Fart 141 km/t
Fartsgrense 110 km/t motorveg
Fart 151 km/t

Så svaret på spørsmålet er, ja, man må faktisk kjøre uforsvarlig fort for å miste førerkortet. Det er altfor mange ulykker i trafikken. De gjeldende fartsgrenser er gitt for at de skal holdes. Vedkommende som stilte spørsmålet, var da også rask med å presisere at han normalt holdt en forsvarlig hastighet. 

1 kommentar:

  1. Hei Rune!

    Jeg har nylig (25.05) fått førerkortet inndratt for å ha blitt målt i laser (av UP) til 89 km/t i en 60 sone. Jeg samtykket ikke til beslaget, da jeg vet at det da innen 3 uker vil bli tatt stilling til om beslaget er gyldig. Jeg er avhengig av å få saken raskt behandlet da jeg er avhengig av førerkort i jobben.
    Jeg vil få permisjonsvarsel fra jobb (uten lønn) fra slutten av juli hvis jeg da etter ferien fortsatt ikke har førerkort. Jobber med bilutleie, og er eneste ansatt med ansvar for den daglige driften.(francise for ett større bilutleieselskap i Norge som driftes av ett bilverksted) dette vil få store økonomiske konsekvenser for meg, har mye gjeld, inntekt under 400.000.- og ingen formue. Hvordan er saksgangen i noe slikt? Når får jeg den endelige avgjørelsen?
    Jeg er ingen råkjører, kom inn i en 60 sone uten at jeg var klar over det. Burde ha sett skiltet men gjorde dessverre ikke det. Jeg har hatt førerkort i 18år uten å få noen forelegg, har heller ingen prikker. Kan samtidig opplyse om at dette var på E6, og det var tørr veibane, dagslys, ingen fotgjengerfelt etc.
    Hva tror du, og hvordan bør jeg gå frem for å komme best mulig ut av det?
    Setter stor pris på svar!

    Mvh

    Ronny

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.